UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Švédští jmenovci ryby z čeledi Polymixiidae jsou neúnavní a komponují s pílí, s jakou vousatá rybka propátrává mořské dno. Aktuální deska „+4626 – Comfortzone“ pokračuje v duchu předchozích počinů a podobně i tato deska vyžaduje (a zaslouží si) více času, aby se vsákla pod kůži. Poslouchána ve své komplexnosti pak odhalí kouzlo jednotlivých, různě se proplétajících, objevujících se a opět mizejících hudebních motivů. Ty přicházejí nečekaně i zcela přirozeně. Novinka BEARDFISH nikterak neuhýbá z cesty, kterou si kapela vytyčila před více jak deseti lety, když se rozhodla nastoupit na hudební pěšinu, kterou kdysi dávno vyšlapali KING CRIMSON. Mezitím mladíci dospěli a „+4626 – Comfortzone“ je i ve své celistvosti čitelná a neztrácí se ve slepých uličkách instrumentálních skopičin.
„+4626 – Comfortzone“ přináší intimní, introspektivní hudební prožitek, chvílemi se stává dravější a živelnější, přesto uhlazenější než předchozí „The Void“. Navíc díky procítěnému zpěvu i instrumentální zručnosti předkládá uvěřitelnou hru na emoce. Zajímavým zpestřením je skladba „The One Inside“, která uvádí album v podobě krátkého akustického popěvku, aby se objevila opět v polovině alba, kde ve svém pokračování přehoupne desku do druhé poloviny a nakonec i vše uzavře. „If We Must Be Apart“ nás protáhne progresivním psychedelickým nebem (nebo peklem, dle libosti). Postupný vývoj gradovaný zvukem hammondek, jež ve své úpěnlivé snaze nerozpadnout se na tisíc kousků vřeští ve stupňujícím se rytmu. Ano, hammondky jsou opět slyšet, ale jejich přítomnost není násilná a nejsou všude. Například „Can You See Me Now“ ukazuje, že tahle parta dokáže napsat úžasně silnou skladbu jen s minimem výrazových prostředků.
Je to možná jen můj osobní pocit, ale novinka BEARDFISH působí celistvějším a kompaktnějším dojmem, než desky předchozí. I přes plejádu různých nápadů se stále drží hlavního tématu skladby, kdy i ty poklidnější z nich se nezadržitelně posouvají kupředu a gradují svůj emotivní výraz, čehož nejzářnějším příkladem je titulní „Comfort Zone“. Předchozí album mi příliš nesedlo, ale jinak přetrvává pocit, že tihle Švédové posouvají svou laťku pokaždé o trochu výše. Třeba se časem posunou až na pomyslný vrchol hudebního výraziva a jejich hudba dosáhne dokonalosti, ale tou dobou to již asi nikoho nebude bavit. Lepší je si tedy vychutnat jednotlivé mezistupně a „+4626 – Comfortzone“ je mezi nimi opravdová lahůdka.
Opět ti samí BEARDFISH a opět o trochu lépe. Výtečný hudební zážitek (nejen) na dlouhé zimní večery.
9 / 10
Rikard Sjöblom
- zpěv, kytara, klávesy
David Zackrisson
- kytara
Robert Hansen
- basa
Magnus Östgren
- bicí
1. The One Inside Part One – Noise in the Background
2. Hold On
3. Comfort Zone
4. Can You See Me Now?
5. King
6. The One Inside Part Two – My Companion Through Life
7. Daughter/Whore
8. Ode To The Rock’n’Roller
9. If We Must Be Apart (A Love Story Continued)
10. The One Inside Part Three – Relief
+4626 - Comfortzone (2015)
The Void (2012)
Mammoth (2011)
Destined Solitaire (2009)
Sleeping In Traffic: Part Two (2008)
Sleeping In Traffic: Part One (2007)
The Sane Day (2005)
Från En Plats Du Ej Kan Se (2003)
Datum vydání: Pátek, 23. ledna 2015
Vydavatel: InsideOut Music
Stopáž: 65:16
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.